נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

אילו התאמות עבור בחינות הבגרות ניתן לקבל בחינוך המיוחד?

חינוך מיוחד

גם ילדים בעל צרכים מיוחדים יכולים ללמוד במסגרת חינוכית של המדינה ולקבל תעודת בגרות. על מנת לאפשר להם הזדמנות שווה, משרד החינוך מאפשר לתלמידים הזקוקים לשירותי חינוך מיוחד, לקבל התאמות עבור בחינות הבגרות השונות שלהן. ההתאמות הללו אמורות לגשר על פערים או קשיים מסוימים, ולאפשר לאותם תלמידים להצליח במבחן בזכות עצמם. אלו ההתאמות שניתן לקבל עבור הבחינות הללו בחינוך המיוחד.

 

התאמות בחינוך המיוחד

מכל המבחנים שתלמיד מבצע במהלך שנותיו בבית הספר, מבחני הבגרות נחשבים לחשובים ולמשפיעים ביותר. בסופו של דבר, המבחנים הללו קובעים חלק משמעותי מאוד מהציון הסופי של התלמיד במקצועות בהם הוא נבחן. תלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחד, זכאים גם לקבל התאמות מסוימות עבור הבחינות הללו. מדובר על התאמות שאמורות לסייע לתלמיד לצלוח את הבחינה בצורה שוויונית.

מכיוון שמלכתחילה לתלמיד שזכאי לחינוך מיוחד ישנן לקויות שונות המפריעות לו בתהליכי למידה שונים וכן בביצוע הבחינה, ההתאמות הללו מאפשרות לו לבצע את הבחינה בתנאים נוחים יותר עבורו, בצורה מותאמת כמובן. תוכלו לקרוא עוד על זכויות של תלמידים בעלי זכאות לשירותי חינוך מיוחד באתר https://www.allrights.co.il.

 

קביעת ההתאמות

הגוף האחראי על קביעת ההתאמות הוא הצוות הרב מקצועי בבית הספר. צוות זה מורכב מגורמי חינוך בבית הספר, הכוללים את מנהל בית הספר, מחנך הכיתה בה לומד התלמיד שדנים בעניינו, פסיכולוג ועובד הוראה מתחום החינוך המיוחד.

הם יקבעו מהן ההתאמות שהתלמיד יוכל לקבל בעת ביצוע בחינת הבגרות, בהתאם ללקויות השונות מהן הוא סובל. הצוות הרב מקצועי אינו ממציא התאמות, אלא קובע מתוך רשימת התאמות קיימת לאילו מהן התלמיד יזדקק בבחינת הבגרות שלו.

 

התאמות כלליות בבחינה

ישנן מספר התאמות שיכולות לסייע לתלמיד במהלך בחינת הבגרות שלו. ההתאמות יכולות להשתנות בין מקצוע ומקצוע. למשל, דף נוסחאות מורחב במתמטיקה, אליו עשוי להיות זכאי תלמיד עם התאמות בחינוך המיוחד, אינו רלוונטי מן הסתם לבחינת בגרות בלשון. תלמידים יכולים להיות זכאים לתוספת זמן ולהארכה מוגדלת של תוספת הזמן.

התאמה נוספת היא התעלמות משגיאות כתיב, כך שהתלמיד יוכל לטעות מבלי שהציון שלו יעמוד בפני סיכון. תלמידים מסוימים יכולים להיות זכאיים לשעתוק או הקראה וכן להכתבה לבוחן ניטרלי, במידה והלקות שלהם מפריעה להם לבצע כתיבה בעצמם.

 

התאמות למקרים מיוחדים

פרט להתאמות הכלליות שציינו מקודם, ישנן התאמות מיוחדות למקרים מיוחדים. למשל, תלמיד עם לקות מוטורית יוכל להיעזר בצילום של שרטוט ולא לבצע את השרטוט בעצמו. תלמידים על הרצף האוטיסטי יכולים להיות מלווים על ידי איש צוות שמוכר לתלמיד, שיוכל לסייע לו בביצוע פעולות שונות שאינן קשורות לחומר הלימודי. התאמות מיוחדות נוספות קיימות גם לתלמידים בעלי לקויות שמיעה, לקויות ריאה, הפרעות נפשיות או מחלות כורניות.

חינוך מיוחד

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא לימודים