נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מה זה גניבה בנסיבות מחמירות ומה העונשים על עבירה זו?

פסיקה משפטית

עבירת גניבה שהופכת לעבירת פשע ולא לעבירת עוון מוגדרת בתור גניבה בנסיבות מחמירות.

במאמר הבא נסביר מה נחשב גניבה בנסיבות מחמירות, מה העונש בגין כל סעיף ומה אפשר לעשות כדי להקל עליו

החוק בישראל מתייחס בחומרה לעבירות גניבה ואף מכניס אותן אל סדר הדין הפלילי. לסדר הדין הפלילי יש המון השלכות ומשמעות, כי הוא קובע בין היתר מה יהיו העונשים עבור עבירות כאלה ואחרות. עם זאת, מסתבר שגם ספציפית בתוך הקטגוריה של עבירות גניבה יש הבדל בין הנסיבות.

את ההבדל העיקרי רואים בחוק העונשין בין גניבה כעבירה בסיסית, גניבה ממעביד, גניבה בידי מורשה, גניבה בידי עובד וציבור וכן הלאה. בהמשך, יש גם הבדל בין גניבה כעבירת פשע וגניבה כעברת עוון.

 

מה ההבדל בין עבירת פשע ועוון?

ההגדרה הרחבה של עבירות גניבה אמורה לעזור להעניש את העבריין ולייצר הרתעה. מצד שני, היא מאפשרת לתפוס אדם מבצע עבירה גם אם הוא בכלל לא התכוון לכך. לאחר מכן, הסעיף הרלוונטי בחוק מפריד בין עבירת גניבה שהיא עוון לבין עבירת פשיעה.

השאלה מהן הנסיבות המחמירות נקבעת לפי התפקיד של הגנב בבית עסק או במוסד ציבורי, מטרת הגניבה, היקף הגניבה וכן הלאה. מכאן והלאה, כבר יש דוגמאות קונקרטיות.

 

עונשים בגין גניבה בנסיבות מחמירות

גניבה בנסיבות מחמירות למשל מתארת מצב שבו עבירת גניבה הופכת לעבירת פשע ולא עבירת עוון. זה בדיוק מה שקורה אם גונבים דבר המשמש חלק מקווי תשתיות בערך של מעל 1,000 ש"ח, עם מאסר של עד 4 שנים. לשם השוואה, גניבה של משהו שערכו עולה על 500 אלף ש"ח דינה מאסר 7 שנים וגניבת נשק דינה מאסר של 10 שנים.

אם מדובר על עובד ציבור שגונב נכס ששייך למדינה וערכו עולה על 1,000 ש"ח, דינו יהיה 10 שנות מאסר. כמו כן, כל עובד שגונב נכס של מעבידו צפוי לעונש מאסר של עד 7 שנים וכך גם חבר דירקטוריון או נושא משרה בתאגיד שגונב נכס של תאגיד.

 

כיצד מתמודדים עם גניבה?

החדשות הטובות הן שניתן להקל על העונש משמעותית. בשביל לעשות את זה, צריך קודם כל לדאוג לעניין של ייצוג משפטי בעבירות גניבה שונות. מהרגע שבו יש עורך דין פלילי שמייצג את הנאשם ומתנהל בשמו מול בתי המשפט והרשויות, יש סיכוי גבוה להקל על העונש.

שנית, צריך לבחון את נסיבות המקרה. התפקיד של עורך הדין הלכה למעשה הוא לברר באילו נסיבות בוצעה אותה גניבה לכאורה, איך מתכוונים להוכיח או לשלול השערה של התביעה ומה קובעים פסקי דין תקדימיים. לעיתים קרובות, ניתן דווקא להפוך טיעון לעבירת פשע חזרה לעבירת עוון כדי להקל משמעותית על הענישה.

 

סמל משפטי

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין