נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

הפרעה נפשית וכאב פיזי – הקשר ביניהם ו3 טיפולים אפשריים

גוף ונפש ראשית

כולם חווים כאב בשלב מסוים, אך עבור אנשים הסובלים מדיכאון או חרדה, הכאב יכול להיות חזק במיוחד וקשה לטיפול. אנשים הסובלים מדיכאון, למשל, נוטים לחוות כאבים חזקים וארוכי טווח יותר מאנשים אחרים. חפיפה של חרדה, דיכאון וכאבים בולטת במיוחד בתסמונות כאב כרוניות ולעיתים גם משביתות כמו פיברומיאלגיה, תסמונת המעי הרגיז, כאבי גב תחתון, כאבי ראש וכאבים עצביים. הפרעות פסיכיאטריות לא רק תורמות לעוצמת הכאב אלא גם להגברת הסיכון לנכות. במאמר זה נסביר על הקשר בין הפרעות נפשיות וכאבים פיזיים ונציע שלושה סוגים של פתרונות.

על הקשר בין מכאובי הנפש לכאבי הגוף

חוקרים חשבו פעם כי הקשר בין כאב, חרדה ודיכאון נבע בעיקר מגורמים פסיכולוגיים ולא ביולוגיים. כאב כרוני הוא מדכא, וכמוהו, דיכאון קליני עשוי לגרום לכאב פיזי. אולם ככל שחוקרים למדו יותר על אופן פעולת המוח וכיצד מערכת העצבים מתקשרת עם חלקים אחרים בגוף, הם גילו כי קיימים כמה מנגנונים ביולוגיים משותפים האחראיים לכאב, חרדה ודיכאון.

כיצד מטפלים בכאבים גופניים על רקע נפשי?

כאשר הכאבים חופפים לחרדה או לדיכאון, הטיפול בהם מאתגר. ההתמקדות בכאב כסימפטום, יכולה להסוות את מודעותם של המטפל וגם של המטופל כי קיימת גם הפרעה פסיכיאטרית.
גם כששני סוגי הבעיות מאובחנים כראוי, הם יכולים להיות קשים לטיפול.
אפשרויות הטיפול כאשר כאב מצטלב עם חרדה או דיכאון
בחולים הסובלים מדיכאון או חרדה, ניתן להשתמש בשיטות תרפיה שונות לטיפול עצמי בכאבים, טיפולי פסיכותרפיה (טיפול פסיכולוגי) ולשלבם גם עם טיפול תרופתי:

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

טכניקת טיפול זו (CBT) אינה רק טיפול עבור חרדה ודיכאון, זוהי גם שיטת הפסיכותרפיה הנלמדת ביותר לטיפול בכאב. CBT מבוסס על ההנחה שמחשבות, רגשות ותחושות קשורים כולם. מטפלים משתמשים ב- CBT כדי לעזור למטופלים ללמוד מיומנויות התמודדות, כך שיוכלו לנהל את מכאוביהם, במקום לתת להם לנהל אותם.

 

אימוני הרפיה

טכניקות שונות יכולות לעזור לאנשים להירגע ולהפחית את תגובת גופם למצבי לחץ. לחץ נוטה להחריף כאבים כמו גם תסמינים של חרדה ודיכאון. הטכניקות הללו כוללות הרפיה מתקדמת של שרירים, יוגה ואימוני מודעות. גם טיפולי היפנוזה ופעילות גופנית הוכחו כמועילים להקלה בכאבים גופניים על רקע נפשי.

 

טיפול תרופתי

חולים עם חרדה או דיכאון מוצאים לעתים כי שילוב בין פסיכותרפיה ותרופות מציע הקלה משמעותית ביותר לסבלם. גישה משולבת כזו עשויה לעבוד גם עבור אנשים הסובלים מכאב בנוסף להפרעה פסיכיאטרית. חלק מהתרופות הפסיכיאטריות פועלות גם כמקלות כאבים, ובכך מטפלות בשתי בעיות בבת אחת.
במקרים מסוימים, חולים עשויים להעדיף ליטול תרופה אחת לטיפול בהפרעה פסיכיאטרית (תרופות נוגדות דיכאון, תרופות נוגדות חרדה, מייצבי מצב רוח וכדומה) ואחרת לכאב. במקרה זה, חשוב להימנע מתגובות בין תרופתיות שיכולות להגביר את תופעות הלוואי או להפחית את היעילות של אחת מהתרופות. שוחחו עם הרופא או הפסיכיאטר שלכם אם אתם לוקחים תרופות מרובות.

לעוד מידע על הפרעות נפשיות מומלץ לבקר באתר "ראש בריא".

גוף ונפש

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא בריאות
פנים של ילדה
יובש בעיניים

יובש בעיניים זוהי תופעה ממנה סובלים אנשים רבים ואשר הופכת לנפוצה יותר ויותר עם השנים. הסיבות שגורמות לתופעה הן