נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

חשיבות קיומה של מערכת ביוב

ביוב

ביוב הוא מושג שרובנו מכירים בהקשר של מערכת ניקוז של כל השופכין שלנו. אנחנו לרוב לא מתעסקים יותר מידי עם הנושא הזה ומעדיפים להשאיר אותו לבעלי המקצוע המנוסים. אין אנחנו אוהבים להתעסק בכל מה שקשור למה שקורה לאחר שאנחנו משאירים את צרכינו באסלות ורוצים לסמוך על תשתיות העירייה שלנו שעשו עבודה טובה ולא נצטרך להיתקל בכל זה שוב.

כמו כן, מערכות הביוב במאה השנים האחרונות השתכללו והפכו לקונסטרוקציה מחושבת ויעילה. הוסיפו לקרוא וגלו על חשיבותה של מערכת הביוב.

 

ההגדרה המדויקת

ביוב הינו מערכת של צינורות אשר מקורם בתוך הקרקע שלנו. ייעודם של אותם צינורות הוא לנקז את השפכים העירוניים, ולהוביל אותם למקום שלא יהוו מטרד. לרוב השפכים מגיעים למכון לטיהור שפכים וזאת בכדי למנוע הגעה שלהם לים. במקרה של שפיכתם למי הים או לנחל, נגרם זיהום מים חמור ביותר ולכן נמנעים מכך.

 

חשיבותה של מערכת הביוב

כאשר האדם המודרני ביקש לעבור לערים גדולות במאה שנה האחרונות, נצרך הוא לגלות פתרונות לדיור הצפוף שנוצר כתוצאה מכך. הערים הגדולות התמלאו והתמלאו וזאת גם בעקבות המהפכה התעשייתית וכך נולדו גם רעיונות מבריקים לתפעול התשתיות המורכבות. אחד הקשיים היו הרצון להעלים ולנקז את כל מי השופכין למקום אחד כדי ליצור סטריליות ונוחות.

לפני הרבה שנים היו תעלות הביוב זורמות ונגלות לכל, באמצע רחובות העיר. כיום, תעלות אלו הן תת קרקעיות. מערכת ביוב היא אחת התשתיות הקריטיות בכל ישוב והיא נבנית על ידי הרשות המקומית. מערכת ביוב פתוחה חושפת את הציבור לזיהומים וחיידקים רבים ולכן חשוב שמערכת כזו תתבצע בצורה מקצועית ואיכותית בכל יישוב ועיר.

 

הביוב בישראל

ראשית צינורות הביוב בישראל נבנו בערים הגדולות במהלך שנות העשרים על ידי השלטון המנדטורי ובתכנון על ידם. מטרתם הייתה כמובן, להרחיק את הביוב כמה שאפשר ממקודי האוכלוסייה העיקרית, וזאת כדי למנוע מחלות. בתחילת ההתיישבות בתל אביב וסביבתה, הצינורות שהוקמו היו פרטיים והזרימו את הביוב לחוף הים או לנהר הירקון ובכך זיהמו אום מאוד.

גם לאחר גידול האוכלוסייה במרכז הארץ, הוסיפו לשפוך את השופכין למקומות אלה עד שנת 1972, אז הפסיקו עם מנהג זה שמזהם את המים. תושבי ישראל מייצרים כיום מידי שנה כ – 490 מיליון מטר מעוקב של ביוב.

 

מה עושים כיום בארץ עם מי השופכין ?

לאחר שנגלו מחדלים רבים, בשנת 1991, הוקמו מכונים לטיהור שפכים בחלק מהיישובים והרשויות. המודעות לזיהום המים של מי הים בחופי ישראל, וכן גם למי הירקון ונחלים נוספים עלתה. מכונים אלה פועלים להקטנת הזיהום הביולוגי. חלק ניכר מהשפכים כיום מטופל עד לאיכות שמאפשרת שימוש במים להשקיה של אדמות חקלאיות. כיום 9% ממי הביוב בישראל משומשים להשקיה לאחר הטיפול בהם.

מערכת הביוב

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא בריאות
פנים של ילדה
יובש בעיניים

יובש בעיניים זוהי תופעה ממנה סובלים אנשים רבים ואשר הופכת לנפוצה יותר ויותר עם השנים. הסיבות שגורמות לתופעה הן