נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

איך אני יכול לעזור לילד שלי להתחיל לקרוא

הילד מתחיל לקרוא

בעידן הטכנולוגי של היום, די קשה להניע את הילדים לבחור בספר ולא במסך. עם זאת, בעזרת מספר שיטות ניתן לעורר אצל הילד את הרצון והסקרנות לקרוא ספרים.

 

מיומנות קריאה

קריאה היא מיומנות שלעיתים לוקח זמן לילד לרכוש אותה. מוטב לכוון את הילד לחומרי קריאה שיהיו מתאימים לרמת הקריאה שלו, וכאשר הוא יקרא יותר ויותר, ניתן להעלות את רמת הקריאה של הספרים.

לא כולם אוהבים ומתחברים לתחביב הקריאה מהספר הראשון, ולעיתים צריך לקרוא ספרים במגוון נושאים או רמות קריאה עד שהרצון לקריאה יגיע וירגיש כתחביב. חשוב שניתן לילד זמן קריאה אך לא נפעיל לחץ. מומלץ לסקרן אותו בעזרת קריאה משותפת של חלק מהספר.

 

צורות קריאה שונות

יש מגוון של דרכים לקריאה – קריאה עם חברים, קריאה עם אחים או הורים, קריאה משותפת, קריאה לבד בחדר, קריאה מתוך טלפון או מחשב בעזרת ספרות דיגיטאלית ועוד. העולם משתנה ומתפתח מהר, וכך ילדינו מגלים צורות נוספות לקריאה, ולא בהכרח את שיטות הקריאה הקלאסיות שאנו מכירים. הם יכולים לקרוא ספר מתוך ארון ספרים לפני שהולכים לישון, בזמן ארוחת צוהריים בעמידה או בשכיבה, כל עוד הם קוראים ונהנים.

 

מגוון של חומרי קריאה

מומלץ לאפשר לילדים לקרוא איזה חומר קריאה שיבחרו, בין אם מדובר בעיתונים, ספרים, עלונים ועוד. גם אם אינכם חושבים שזהו חומר הקריאה האידיאלי, עצם הקריאה והסקרנות יעוררו בילד רצון לקרוא. תוכלו לקחת את הילד לחנות ספרים ולאפשר לו לבחור את חומר הקריאה שמסקרן ומעניין אותו.

זה בלבד יעזור למצוא את הנושאים האהובים עליו תוך ניסוי וטעיה. תוכלו להתעניין ולשאול מדוע ספר כזה או אחר מעניין אותו, וכך לכוון אותו לפי הרצונות שלו.

 

ספרים יצירתיים

ישנם ספרים רבים אשר מעודדים את הילד לקריאה חווייתית המשלבת פעילויות כמו המחזה, בישול, פעולות יצירה, תנועה ועוד. נוכל לעודד את ילדינו לקרוא באמצעות בחירת ספר עם תחביב אהוב, ספר עם דמות בדיונית מתוך סרט שהתחברו אליה, קומיקס ועוד. ניתן אפילו לעודד אותם לכתוב ספר משלהם, לעזור להם לכתוב אותו, לצייר ציורים שימחישו את הסיפור ולהכין כריכה מגניבה. כל אלו יסקרנו את הילד לחקור ולהעמיק בקריאה וכתיבה.

 

מדוע קריאה חשובה להתפתחות?

מעבר לפיתוח השפה של הילד הקריאה מפתחת גם את המחשבה והדמיון. כאשר אנו חושפים את הילד לסיפורים, הוא נחשף לעולם של רגשות כמו הזדהות ואמפתיה עם דמויות הספר. הילד נעזר בסיפורים שהוא שומע כדי לפתור קונפליקטים בחיי היום יום, וגם כדי להיכנס לעולם של דמיון ופנטזיה.

קיימות שיטות רבות לעודד את הסקרנות והרצון לקריאה אצל ילדינו. כל שעלינו לעשות הוא לספק להם את החומרים לקריאה, ובתחילה גם לפנות זמן ביום שלנו כדי לקרוא איתם ולהפוך את הקריאה לחוויה משותפת ומעשירה.

הילד מתחיל לקרוא

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא כללי