נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מהו חיסיון משפטי?

עו"ד פלילי מנוסה

בכל הנוגע ליחסי עורך דין-לקוח, מוכרחים להתקיים מספר תנאים בסיסיים. לצד שקיפות, זמינות ואמפתיה, בולט מעל כולם החיסיון המשפטי, אשר נועד להגן על הלקוח, כאשר כל מידע שמועבר ממנו לעורך דינו מעוגן בחיסיון וסודיות. חיסיון משפטי הוא טריוויאלי ובלתי ניתן לערעור, שכן הוא חל על כל אדם אשר עוסק בתחום עריכת דין. 

 

מה אומר החוק?

המונח חיסיון משפטי, או חיסיון עורך דין, מעוגן בסעיף 48 לפקודת הראיות בחוק הישראלי. בסעיף זה ישנה התייחסות לעובדה כי מפאת החיסיון, לא ניתן להעמיד על דוכן העדים את עורך דינו של הלקוח, והוא פטור ממתן עדות בכל הקשור לחומר הראיות אליו הוא נכנס במסגרת תפקידו, הן בפני בית המשפט, המשטרה וכיוצא בזה.

מדובר בקודש הקודשים של יחסי עורך דין לקוח, למעט מקרים יוצאים מן הכלל אשר יפורטו בהמשך. הדבר חשוב פי כמה בתחום הפלילי, כאשר לצד לקוח המואשם במסגרת תחום זה חייב לצידו עו"ד פלילי מנוסה אשר נחשף לחומרים רגישים פי כמה מתוקף תפקידו ונדרש לעמוד בפרץ של לחצים רבים, שלא קיימים בתחומי משפט אחרים.

 

קריטי להצלחה

מלבד ההיבטים האתיים הברורים מאליהם, לחיסיון המשפטי יש משמעות מקצועית לא מבוטלת. המטרה שלמעשה לשמה נוצר החיסיון המשפטי, היא לאפשר זרימת מידע חופשית בתקשורת בין הלקוח לעורך הדין. סיכויי ההצלחה בכל משפט קשורים בהכרח לשקיפות שבין עורך הדין למיוצג שלו, שכן כל פרט מידע שמוסתר מעורך הדין עשוי לשמש בהמשך הדרך נגד הלקוח.

מן הרגע שהלקוח יודע שהמידע שהוא חולק עם עורך דינו נשאר ביניהם, נוצר חיבור של אמון שבין היתר גם מונע הפתעות מעורך הדין בהמשך הדרך.

 

לא מגן מפני פשיעה

ישנם כאמור מקרים בהם החיסיון המשפטי לא יעמוד לחזקתם של הלקוח ועורך דינו. מדובר כמובן במקרים בהם עולה חשד או יסוד לחשד לעבירות פליליות חמורות, לרבות רצח, הריגה, עבירת סמים או עבירה המהווה סכנה לביטחון המדינה. האזנת סתר לשיחות בין עורך דין ללקוח היא בהחלט אפשרית, בעיקר במישור הפלילי, ועו"ד פלילי מנוסה יודע כי בכל עת הדבר עשוי להתרחש.

כמו כן, ניתן גם לזמן את עורך הדין לדוכן העדים במידה והוא חשוד שהוא שותף לדבר עבירה במסגרת יחסיו עם הלקוח. החיסיון אינו אבסולוטי.

 

חשיבותו של עו"ד פלילים

במיוחד בתיקים רגישים מתחום הפלילים, חשוב שהלקוח יידע שגם בתקופות הקשות ביותר, יש סמכות משפטית הנמצאת לצידו ומלווה את התיק שלו. עו"ד פלילי איכותי יכול, תחת חיסיון משפטי, לבנות את התיק בצורה הטובה ביותר, לספק ייצוג משפטי מיטבי ולעמוד גם בעין הסערה יד ביד עם הלקוח שלו. אם מצאתם את עצמכם נקלעים לפרשת פלילים כזו או אחרת, היוועצו ללא דיחוי בעורך דין מקצועי המנוסה בתחום.

עו"ד פלילי מנוסה

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין