נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מה ההבדל בין עבירה פלילית בנזיקין לעבירה אזרחית

ספרים ופטיש

עולם המשפט מורכב מתחומים רבים – קניין, נזיקין, פלילי, תאגידים, דיני עבודה, חוזים ועוד. בין התחומים לעיתים יש חפיפה.

לדוגמה – דיני העבודה מורכבים מחוזה עבודה כך שלעיתים על משפט העבודה יחולו דיני החוזים.

אחד התחומים הבולטים ביותר בחפיפתם זה התחום הפלילי והנזיקי.

לכן, כדאי ואף רצוי להבין את ההבדל בין עבירה פלילית בנזיקין לעבירה אזרחית.

 

מהי עבירה פלילית?

העבירות הפליליות כתובות בחוק העונשין. עבירה פלילית היא כאשר אדם עושה מעשה אנטי חברתי. עונש פלילי יכול להיות מאסר, עבודות שירות או קנס. במשפט הפלילי התובעת היא המדינה – היא זו העומדת למול האדם שעשה את המעשה האנטי חברתי.

אחת מסוגי העבירות הפליליות היא עבירה פלילית נזיקית. זה כאשר אדם למשל גרם נזק לרכוש של אדם אחר. לדוגמה, אדם שתקף אדם אחר יואשם בעבירה פלילית. אך, זוהי לא הדרך היחידה לתבוע על עבירה זו. זוהי עבירה שנמצאת גם בפקודת הנזיקין, שעליה נרחיב להלן.

 

מהי עבירה נזיקית?

עבירות הנזיקין הינן חלק מהמשפט האזרחי. כאשר אדם גורם נזק לחברו, תוך מעבר על אחד הסעיפים מפקודת הנזיקין הוא יוכל להיות חשוף לתביעה משפטית. נשווה זאת לעבירה הפלילית שתוארה. אדם שתקף אדם אחר, עבר על החוק וניתן לתבוע אותו על הנזק שגרם דרך המשפט האזרחי תוך שימוש בפקודת הנזיקין.

כפי שניתן לראות – אותה עבירה מופיעה הן במשפט הפלילי והן במשפט האזרחי. אך, ההבדלים בין העבירות גדולים ונרחיב עליהם בהמשך.

תחום הנזיקין הינו תחום מורכב ומסועף. שימו לב שרצוי בתביעות נזיקין לקחת עורך דין שמבין בתחום. ישנו  עורך דין נזקי גוף בתל אביב איתו תוכלו להתייעץ במידה ותצטרכו סיוע משפטי.

 

מה ההבדלים בין עבירה פלילית בנזיקין לעבירה האזרחית?

  1. זהות התובע – כפי שאמרנו, במשפט הפלילי התובעת היא המדינה. המדינה היא זו שתפקידה לבנות תיק נגד עובר העבירה הפלילית. לא ניתן לתבוע במישור הפלילי כאדם פרטי.
  2. סוג הפיצוי – על עבירות פליליות העונש הוא כליאה או קנס. על עבירה נזיקית הסעד היחיד שניתן לפסוק הוא סעד ממוני. כלומר, אם אדם תקף אותך ואתה פונה לבית המשפט בתביעה אזרחית, לא תוכל להשיג כליאה של אדם זה.
  3. גובה הפיצוי – בדרך כלל בתביעה אזרחית גובה הפיצוי שניתן לאדם גבוה מגובה הפיצוי שיתקבל בתביעה פלילית.
  4. רף ההוכחה – רף ההוכחה במשפט הפלילי גבוה ביותר – יש להוכיח שהאדם עבר על העבירה מעבר לספק סביר. רף ההוכחה האזרחי נמוך יותר מרף זה

יש לשים לב שלא כל תביעה נזיקית תוביל לתביעה פלילית ולהפך. ישנן עבירות שהן חופפות אך לא כולן. המשפט הפלילי שונה במטרתו מהמשפט האזרחי ומכאן השוני הגדול בין שתי העבירות.

 

מאזניים

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין