נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מערכת יחסים בריאה – 4 דגשים להצלחה

חתן וכלה

מערכת יחסים בריאה, היא בין היתר מערכים יחסים המושתת על הסכמה והבנה הדדית. לצערנו הרב, אנחנו רואים ושומעים בחדשות על יותר ויותר מקרים ובהם דווקא במערכות יחסים בין בני זוג מתפתחת אלימות מסוגים שונים – בין אם אלימות מינית ובין אם אלימות פיזית.

מדובר בתופעה מגונה ומסוכנת מאוד. מערכת היחסים הופכת ממקום מכיל שמסייע לשני בני הזוג להתפתח למקום רעיל שמהווה סכנה פיזית ורגשית לאחד מבני הזוג. לכן, כאשר נכנסים למערכת יחסים, כדאי מאוד לשים לב לארבעת הדגשים שיובאו במאמר זה על מנת לקיים מערכת יחסים בריאה ומלאה.

 

הסכמה

הדגש הראשון, שמהווה בסיס איתן למערכת יחסים הוא ההסכמה המלאה. עצם זה ששניים נמצאים בזוגיות לא אומר שהם מסכימים לכל דבר כל הזמן, למשל במיניות – אם בן או בת הזוג לא מעוניינים לקיים יחסי מין באותו הרגע – מערכת יחסים בריאה תכבד את הרצון הזה של בן הזוג.

ההסכמה מהווה יסוד חשוב מאוד למערכת היחסים. כל בן הזוג צריך לרצות להיות במערכת היחסים, ולהרגיש בטוח בה. לעיתים, הרצון להישאר במערכת היחסים נובע מהרצון להימנע משינויים מתפשרים על דפוסים רעילים שונים. צריך לזכור שאותה ההתפשרות יכולה לעיתים להוות סכנה ממשית.

עם זאת, הסכמה איננה היסוד היחיד שחשוב. למשל, במערכת הדין הפלילי בישראל, מכירים בעבירה של בעילה אסורה בהסכמה – גם אם שני בני הזוג מעוניינים לקיים מערכת יחסים מינית, לעיתים גוברים על ההסכמה עקרונות אחרים.

 

עצמאות

גם כאשר נכנסים למערכת יחסים – בן הזוג השני לא צריך לשלוט באופן אובססיבי על חייך. ישנו קו דק בין שיתוף ופתיחות, שמוביל באופן הדדי לוותר על דברים מסוימים (למשל פגישה עם חברים מסוימים או לבישת בגד מסוים) ובין חוסר עצמאות של כל בן זוג שמובלת על ידי אובססיה.

הבחירה לנהל חיים עצמאיים מלבד חיי הזוגיות היא בחירה הכרחית על מנת לנהל מערכת יחסים טובה ובריאה. העצמאות קשורה באמון שיש לבני הזוג אחד בשני. כל בן זוג סומך על האחר שיכול לקבל החלטות בעצמו ושיכול לנהל את חייו באופן שלא פוגע באחר.

 

פתיחות

היכולת להיות כנים זו עם זה היא הכרחית. צריך להרגיש בנוח להגיד כל דבר שעל ליבך – גם אם זה עלול לפגוע או להרגיז את בן הזוג. זוגיות בריאה היא כזו שכוללת פתיחות בין בני הזוג, כך ניתן לבסס אמון ולפרוק מתחים שעלולים להצטבר ברבות הזמן.

 

העצמה הדדית

מערכת יחסים היא מקום שבו כל בן זוג מממש את עצמו. לכן, כאשר מתפתחים דפוסים של קטנוניות והקטנה של לדבר על כך באופן מידי. מערכת יחסים בריאה היא כמו אדמה שמאפשרת לכל בן זוג לצמוח ולא לקטון.

 

לסיכום

שמירה על ארבעת הדגשים – הסכמה, עצמאות, פתיחות והעצמה תוביל למערכת יחסים בריאה.

 

לב

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא זוגיות