נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

דירוג קרנות ההשתלמות המנייתיות – מי קרן ההשתלמות הטובה ביותר ב-10 השנים האחרונות?

אנשי מקצוע

כאשר זה מגיע לחיסכון ולכסף האישי שלנו אנחנו רוצים להיות עם היד על הדופק בכל שלב, אך במצב של היום שבו יש כל כך הרבה חברות בכל תחום (יותר מ200 ליתר דיוק)– איך ניתן לבחור? תנו לנו לעשות קצת סדר בבלאגן ולברור מבין כולן את החברות אשר נמצאות בדירוגים הגבוהים ביותר על פי מבחני תשואה וסיכון.

לפני הכל, מהי קרן השתלמות מנייתית?

קרן השתלמות היא סוג של אופציה לחיסכון האטרקטיבית ביותר, שניתן להודות שאותה כולנו אוהבים, והיא מיועדת לשכירים ולעצמאיים, בייחוד במצב המשתנה של העולם הפנסיוני. הקרן הזאת מאפשרת ליהנות מהטבות מס שונות וייחודיות הניתנות מטעם החברות השונות בשוק בנוסף לניהול השקעות מקצועי בשוק ההון על ידי מומחים, משמע – הכסף שלך בטוח. לאחר שש שנים שבהן חסכתם את הכסף בצד, הכספים בקרן ההשתלמות הופכים לנזילים וניתנים למשיכה עבור כל מטרה בסכום שהוא פטור ממס רווח הון. במידה ותכננתם לקחת משכנתא לצורך שיפוץ או קניית הבית תוכלו לחסוך ולקחת הלוואה בריביות נמוכות. במידה ואתם רוצים למשוך את הכספים לאחר 3 שנות חיסכון, ניתן לעשות זאת רק לצורך השתלמות מקצועית או כאשר הגעתם לגיל הפנסיה. אך, אין חובה למשוך את הכספים, לא לאחר 6 שנים ולא לאחר 3, ניתן להמשיך ולצבור את הכספים בקרן וליהנות מהתשואות על החיסכון שהם יניבו. ישנם מגוון מסלולי השקעה, עם רמות סיכון שונות, כך שהמשקיע יכול לבחור לאן לנתב את הכספים בקרן ההשתלמות המתאימה לו לפי הצרכים שלו והתקופה שהוא רוצה לחסוך. בנוסף, התכניות המותאמות שונות גם באשר לשכירים או לעצמאיים. במידה והחוסך מעוניין לשנות את המסלול שנקבע לו מראש, הוא יכול לעשות לו ללא עלות או מס ובכך להתאים את החיסכון למצבי השוק השונים ולצרכים השונים של כל חוסך.

מבחנים קצרי טווח אל מול ארוכי טווח

כיום, ישנן מבחנים קצרי טווח של חודש אחרי חודש המסתמכים בעיקר על פיזור של נכסים וזהו אכן טרנד מוצלח שמתבטא היטב גם בתוצאות מבטיחות. אך עדיין, מוכח כי המבחן הטוב והנכון ביותר על פי מגוון מחקרים אקדמאיים הוא זה העובד לטווח הארוך. כאמור, כאשר מדובר בהשקעה וחיסכון, היא מתבטאת לטווח ארוך, אמנם ניתן לממש את קרן ההשתלמות לאחר 6 שנים והכסף נעשה נזיל לחוסכים, אך מתברר כי הרוב מעדיך להחזיק את הקרן לתקופות ארוכות הרבה יותר מכך. לכן, איך ניתן לבחור את הקרן הפיננסית הכדאית לי ביותר? כדאי לבדוק את ביצועיה של החברה ושל הקרן לאורך זמן. אין זה הגיוני להסתכל על תשואה של חודש ולרוב גם לא שנה. כך ככל שטווח זמן הבדיקה הוא ארוך וממושך יותר, המובהקות של הנתונים טובה ומהימנה יותר ולא להסתמך על שוק חיובי, חלש או משברים למיניהם אלא לבחון את מנהל ההשקעות של הקרן על פי הנורמה ולא על פי תקופות של ירידות ועליות.

בחירה של קרן פנסיה: תשואה מול שארפ

כאשר מגיעים לבחירה של קרן פנסיה, צריכים לבחון 2 נתונים: הראשון הוא קריטריון התשואה, בודקים מיהן החברות שסיפקו את התשואה הגבוהה ביותר בשוק ובכך נקבל גם את הקרנות המובילות בתשואה באתר האוצר ובאתרים פיננסיים. אך, כמו כל דבר בחיים, לא ניתן לבדוק את קריטריון ערך התשואה רק על סמך עצמו, אלא בתלות לקריטריון השארפ – הסיכון. קריטריון שארפ מבטא את הערך שמנהל ההשקעות של הקרן השיג בהינתן הסיכון. לצרכים פיננסיים יש נטייה להתייחס לתשואות הקרן ופחות למדדי הסיכון, בהם שארפ, אבל דווקא מדד זה נותן לנו את התמונה המלאה ואת הנתונים המהימנים יותר. מדד שארפ  בוחן את התשואה העודפת ביחס לתנודתיות – בדיוק זו שאנו רוצים להסתמך עליה כאשר אנו בוחרים בקרן הטוב ביותר. לכן, כאשר אתם שומעים על קרן השתלמות או מציעים לכם כזו, תבררו את מדד השארפ שלה ביחס לקרנות ההשתלמות האחרות בקטגוריה שלה על מנת לקבל את הסיפור המלא.

קרנות ההשתלמות הטובות ביותר

לאחר שהבנו קצת יותר טוב את המטריה, כעת ניתן לעבור לחברות השונות העוסקות בתחום. כיום, ניתן לבצע השוואות שונות לגבי קרנות השתלמות של חברות הגמל והפנסיה הקיימות בשוק הפנסיה והחיסכון ארוך הטווח בתחום המניות. מערכות מעין אלו מאפשרות להשוות תשואות לפי תקופה, סיכון מול תשואה, דמי ניהול ועוד'. על פי הבדיקה, בדירוגים לטווח של 10 שנים, החברות שממשיכות להוביל בתחום הן מיטב דש השתלמות מניות עם תשואה של 140.43% לעומת שארפ (סיכון) של 41.35 ובנוסף, אחריה , פסגות שיא השתלמות מניות עם תשואה של 136.73% לעומת שארפ של 40.63. אלו הן הבחירות הטובות ביותר שיש לבחון לאלו אשר שונאים סיכונים או שיש להן השקעות מוטות סיכון במכשירים אחרים.  את המקום השלישי תופסת אנליסט השתלמות מניות עם תשואה של 132.65% לעומת שארפ של 37.43.

סוגי חסכונות

יש כמה דברים חשובים שרצוי להבהיר, ביניהם; כאשר מדובר בחיסכון לטווח ארוך (חיסכון פנסיוני) שנחסך מגיל צעיר, המרכיב המנייתי צריך להיות גבוהה! אך, כאשר מדובר על חוסכים שהם אינם צעירים, התמונה היא אחרת לגמרי – ככל שגילם עולה המרכיב של המניות צריך לרדת. מכך, ניתן להבין למה המסלול הכללי הוא המסלול הפופולארי ביותר.

אם כך, כאשר אנו רוצים להגיע לגיל הפרישה שלנו עם סכום נכבד, ואך סביר, בעולם בו יש הארכה של תוחלת החיים, יש מקום לחשוב על קרנות מסוג אלה כי על פי מחקרים – החיסכון הפנסיוני בלבד לא יספיק. לכן חשוב גם לשים לב לדמי הניהול בחברות השונות, היכן מנוהלת הקרן, איך היא מנוהלת ומי מנהל ההשקעות על מנת לברר האם עומד מאחורי הכסף שאני חוסך גוף חזק ויציב עם מחויבות לתת את השירות המתקדם והאיכותי ביותר.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא פיננסים
הלוואה
3 טיפים לבחירת הלוואה

החלטתם שאתם זקוקים להלוואה? המאמר הבא בדיוק בשבילכם. כיום האפשרויות הקיימות בפנינו בנוגע להלוואות, קטנות או גדולות – רבות

הַנהָלַת חֶשְׁבּוֹנוֹת
מהו אישור ניהול ספרים?

בישראל ישנם כול מיני חוקים המעגנים התנהלות חברות באופן תקין. כחלק מכך, קיים אישור ניהול ספרים אשר כול עוסק

מאזניים של שטרות
מה היא רפורמת EBITDA?

ראשי התיבות הארוכים יחסית מעידים על מונח מורכב לא פחות. ליתר דיוק: Earning Before Interest Taxes Depreciation Amortization או